مشروح سخنرانی دکتر منصور حقیقت پور - شب دوم فجر 92

13-11-92 2«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكيل‏ نِعْمَ الْمَوْلى‏ وَ نِعْمَ النَّصير وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقين‏»
انقلاب اسلامی ایران به معنای واقعی یکی از بزرگ‌ترین پدیده‌های قرن‌های گذشته است، انقلاب اسلامی به تمام معنا یک انقلاب بود، انقلابی که توانست نظام ارزشی کشور را، منطقه را و جهان اسلام را تغییر دهد.



انقلاب آثار و دستاوردهای فراوانی را داشت ما چون در داخل انقلاب هستیم شاید بسیاری از این آثار را الآن حس نمی‌کنیم ولی کافی است که یک مقدار رها شویم بیرون برویم، در خارج از کشور، در مجامع بزرگ‌تر تا شما بفهمید که چه حرکتی را در دنیا انجام دادید. انقلاب اسلامی ایران توانست یک نظام ارزشی را، یک مکتب غنی اسلام را که در حاشیه قرار گرفته بود وارد متن کند. خیلی وقت بود بعد از اندیشه‌های سیّد جمال الدّین اسد آبادی که به دنبال برقراری یک حکومت دینی بود، حکومت اسلامی بود، ما در حال عقب‌نشینی بودیم. فکر و اندیشه‌ی مسلمانان صرفاً در مسائل فردی خلاصه شده بود، قوانین اسلامی پیاده نمی‌شد، ارزش‌های اسلامی مطرح نبود. نه تنها مطرح نبود بلکه به شدّت هم مورد تعقیب و تحدید بود.
من به یاد دارم قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ما در هیئت‌هایی که در تهران داشتیم اجازه پیدا نمی‌کردیم تفسیر قرآن مربوط به آیات جهاد را داشته باشیم، ساواک دستگیر می‌کرد، برخورد می‌کرد. هر کس در آموزش قرآن دنبال این می‌رفت که آیات جهاد را یاد بدهد با او برخورد می‌کردند. در دانشگاه‌ها اگر متوجّه می‌شدند که شما سابقه‌ی دیانت دارید، سابقه‌ی نماز خواندن دارید، به راحتی شما را در آن گزینش‌ها حذف می‌کردند. انقلاب اسلامی ایران مجدّداً ارزش‌های دینی را احیا کرد که به شما خواهم گفت این در ابعاد سیاسی، در ابعاد اجتماعی، چه حرکت‌هایی در دنیا ایجاد کرده و امروز چگونه دشمنان انقلاب اسلامی ایران دنبال این هستند که به این حرکت‌ها فشار بیاورند و دوباره به حاشیه ببرند.
انقلاب اسلامی ما شیعه‌ پایه بود، شاید خیلی در دنیا بعد از ما دنبال این بودند که حکومت دینی سر کار بیاورند ولی قطعاً شیعه پایه نبودند، ما شیعه پایه بودیم. چون شیعه پایه بودیم بر پایه‌ی آموزه‌های دینی یک مدل حکومتی دینی بر پایه‌ی آموزه‌های شیعی به نام ولایت فقیه ارائه دادیم، حاکمیّت ولایت فقیه. در واقع در عصر غیبت امام عصر ما باید تابع مرجع واجد شرایطی باشیم که او را در قواره‌ی حکومتی قرار داده‌ایم. یعنی چه؟ یعنی پاک‌ترین، شجاع‌ترین، انقلابی‌ترین، فاضل‌ترین عالم را رئیس مملکت گذاشته‌ایم. خیلی این اصل ولایت فقیه از اوّل انقلاب اسلامی ایران مورد حمله قرار گرفت، کجای دنیا شما نگاه می‌کنید برای انتخاب نفر اوّل مملکت نزدیک‌ترین انسان را به یک امام،‌ به یک معصوم، نزدیک‌ترین انسان را به عنوان نفر اوّل مملکت انتخاب کنند و همه تابع او می‌شوند. تمام رهبرهای تاریخ دنیا را نگاه کنید انسان‌های خوبی بوده‌اند، آقای گاندی رهبر هند بوده حرکت‌های خیلی خوب انجام داده ولی من یک روز به هندی‌ها گفتم گاندی رهبر مورد احترام ما است ما خیلی او را دوست داریم ولی شما اهالی هند می‌دانید که گاندی شاگرد مکتب حسین بن علی بود؟ خود او گفت من کارهای خود را از حسین بن علی یاد گرفته‌ام. ما آمدیم یک مدل حکومتی به نام حکومت ولایت فقیه درست کردیم که ولایت فقیه پاک‌ترین و قوی‌ترین و شجاع‌ترین افراد و علما است.
جا دارد واقعاً‌ ساعت‌ها به خاطر همین امتیاز انقلاب اسلامی ایران ما بحث کنیم و صحبت کنیم، هیچ کجای دنیا نمی‌توانید پیدا کنید یک رهبر، یک رئیس جمهور با این ملاک‌ها انتخاب شود که ما ولی فقیه را انتخاب کردیم. خیال ما هم آسوده است. ما می‌خواهیم مرجع انتخاب کنیم دو انسان عالم به ما بگویند فلان شخص عادل است و مرجع است برای ما یقین بیاورد، هفت و خرده‌ای فرد در مجلس خبرگان شرایط را برای آقا مناسب دیدند و حکم دادند خیال ما هم به لحاظ دینی و به لحاظ شرعی آسوده است. این مدل مدل حکومتی است که شیعه می‌تواند ارائه دهد و ما هم از ولایت گرفته‌ایم. هیچ کجای دنیا هم نیست، نگاه کنید تمام حرکت‌های اهل سنّت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران هیچ کدام به نتیجه نرسیده است. انقلاب اسلامی با این مدل، این مدل مدل بی‌نظیر است، بی‌بدیل است، لذا از اوّل انقلاب نگاه کنید تبلیغات بر علیه اصل ولایت فقیه صورت می‌گیرد. حتّی شما نگاه کنید در قصّه‌ی فتنه در خیابان‌های تهران با شخص دیگری دعوا داری، صحبت تو با کس دیگری است، ولی توپ‌خانه‌های خود را بر علیه ولایت فقیه و اصل ولایت فقیه شلیک می‌کنی. ما هم می‌فهمیم شما از کجا ضرر کردید که به قول امام ما این اندیشه‌ای که ولایت فقیه را قبول کند این اندیشه مملکت را بیمه می‌کند.
انقلاب اسلامی ایران به جز این موارد کار دیگری که انجام داد این بود که به قول علیّ بن ابی‌طالب (علیه السّلام) که می‌فرماید: «لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً حَتَّى يَعُودَ أَسْفَلُكُمْ أَعْلَاكُمْ وَ أَعْلَاكُمْ أَسْفَلَكُم‏» ، این کار را انجام داد، پایین‌ترین انسان‌ها ولی صالح‌ترین آن‌ها را بالای حکومت آورد در رأس حکومت افرادی که قرار گرفته بودند و بی‌جهت و بی‌دلیل بالا رفته بودند همه را کشید و پایین آورد. فقرا جرأت پیدا کردند. مگر به فقیری، مگر به مستضعفی میدان عرض اندام می‌دادند؟ اجازه می‌دهند کسی که جزء‌ هزار خانوار نباشد بیاید مدیر کل شود؟ انصافاً قاطبه‌ی مدیران ما انسان‌های سالم و انسان‌هایی هستند که از همین طبقات محروم بالا رفته‌اند. من از همه‌ی آن‌ها دفاع نمی‌کنم ولی قاطبه‌ی آن این است. این را انقلاب اسلامی انجام داد. این جرأت را نه تنها ملّت ایران پیدا کردند و این فرصت را پیدا کردند بلکه باز هم انقلاب اسلامی اجازه داد و این فرصت را به دنیای اسلام داد که دنبال انتخاب کردن انسان‌های باتقوا، عالم و مجاهد بروند. سه اصلی که دین مبین اسلام در ارجحیّت یک انسان بر انسان دیگر قبول می‌کند یا تقوا است یا علم است یا جهاد. «فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدينَ عَلَى الْقاعِدينَ أَجْراً عَظيماً» ، مجاهد بر غیر مجاهد ارجح است، متّقی بر غیر متّقی ارجح است و عالم بر غیر عالم ارجح است، این سه شاخصه. این فرصت را انقلاب اسلامی برای مستضعفین ایجاد کرد.
دستاورد بزرگ دیگر انقلاب اسلامی این بود که به ما جرأت داد از حرّیّت و آزادی و مردانگی و غیرت خود دفاع کنیم. مگر قبل از انقلاب اسلامی گذاشته بودند برای ما چیزی بماند؟ گذاشته بودند چیزی به اسم غیرت برای ما بماند؟ گذاشتند چیزی به اسم حرّیّت و آزادگی برای ما بماند؟ در کوچک‌ترین فرصت انقلاب اسلامی ایران قهرمانان ما در دفاع مقدّس ستارگان آسمان بشریّت شدند، همین شهید زین الدّین شما، شهید ابوالفضل بیتای شما که من توفیق داشتم با او در دانشگاه تهران همکلاس بودم، این‌ها انسان‌های بی‌بدیل. انقلاب اسلامی این‌ها را این‌قدر بالا برد که کیلومترها با انسان‌های خاکی فاصله پیدا کردند، جنس آن‌ها دیگر جنس خاکی نبود. ما یک مرتبه فرصت پیدا کردیم که خود را در قواره‌ی مکتب عاشورایی حسین بن علی قرار دهیم، انقلاب اسلامی ایران بود که این کار را و این فرصت را برای ما فراهم کرد.
من به یاد دارم مرحوم حضرت آیت الله مشکینی ما خدمت ایشان می‌رسیدیم ایشان می‌فرمودند انقلاب اسلامی یعنی این‌که به شما اجازه می‌دهد شما مقداد و سلمان و ابی‌ذر شوید، قبل از انقلاب نمی‌گذاشتند جوانان ایران مقداد و سلمان و ابی‌ذر شوند، ولی انقلاب اسلامی ایران این فرصت را داد. بسیاری از جوانان ما در دفاع مقدّس عارف مجاهد بزرگ شدند و این توفیق توفیق انقلاب اسلامی ایران است. انقلاب اسلامی ایران به ما اجازه داد ما خود را از زیر یوغ بردگی آمریکایی‌ها و غربی‌ها خلاص کنیم و به ما جرأت داد ما خود را بالا بکشیم، به لحاظ علمی بالا بکشیم. امروز شاخص‌های علمی کشور شاخص‌های بی‌نظیر است، امروز ما رتبه‌ی علمی اوّل منطقه را پیدا می‌کنیم، امروز ما قدرت چهارم یا پنجم موشکی دنیا هستیم. زمانی که قبل از انقلاب 50 هزار مستشار آمریکایی بالای سر ما بود و به بچّه‌های نظامی ما اجازه‌ی نفس کشیدن نمی‌داد. در بخش هسته‌ای، فرصت نیست، بالاخره ما امروز تمام نیازهای هسته‌ای کشور خود را خود ما می‌توانیم بومی تولید کنیم. اگر نیازمند به سوخت مورد نیاز در راکتور تهران برای تولید رادیو دارو هستیم خود ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم. اگر نیازمند به تأمین سوخت هسته‌ای نیروگاه بوشهر هستیم خود ما می‌توانیم. همین الآن آمادگی داریم اگر این محدودیّت‌ها نباشد برای سوخت زیردریایی‌های خود، برای سوخت کشتی‌های قارّه‌ پیما، خود تا حدّ مورد مورد نظر بتوانیم غنی سازی می‌کنیم. کجا به ما این اجازه‌ها را می‌دادند؟ کجای کشورهای اطراف ما، کشورهای اسلامی جرأت دارند تا این‌جا اکتشاف علمی کنند. انقلاب اسلامی این جرأت را به ما داده است.
شاید اگر ما بخواهیم در واقع آثار و برکات انقلاب اسلامی را باز کنیم هر کدام از این بندهایی که گفتم ساعت‌ها من می‌توانم برای آن دلیل بیاورم و صحبت کنم و شما تأیید می‌کنید. من یک مختصری از دستاوردها را خدمت شما عرض می‌کنم. این آثار مثبت انقلاب اسلامی در کدام سطوح مشاهده می‌شود؟ من سه سطح را برای شما برمی‌شمارم، یک سطح داخلی است. این مواردی که گفتیم داخلی است. انقلاب توانست نظام ارزشی اسلام را حاکم کند و به برکت نظام ارزشی اسلام توانستیم در واقع رشد فوق العاده کنیم. به جز سطح منطقه انقلاب اسلامی بر سطح کشورهای اسلامی تأثیر بی‌نظیری گذاشته است. امروز شما شاهد انتقال فکر و اندیشه‌ی ما به حوزه‌ی کشورهای اسلامی در قالب بیداری اسلامی هستید. عین حرکت‌هایی که می‌کنند، عین مطالبی که به لحاظ سیاسی مطرح می‌کنند آموزه‌های انقلاب اسلامی ایران است. به برکت انقلاب اسلامی ایران امروز حزب الله لبنان مثل شیر در مقابل آمریکا و اسرائیل می‌ایستد و کمر آن‌‌ها را هم به زمین می‌زند، به برکت انقلاب اسلامی است و الّا لبنان قبل از انقلاب همه‌ی شما می‌دانستید چه وضعیّتی دارد. در این مملکت فطریه جمع می‌کردند برای آن بندگان خدا می‌فرستادند، من به یاد دارم. ولی الآن یک سیّد بزرگوار که خود را مقلّد رهبری می‌داند. من در دو ماه گذشته با سیّد حسن نصر الله در لبنان یک ملاقاتی انجام دادم. از من پرسید موضع شما در ارتباط با توافق‌نامه‌ی ژنو چیست؟ ما شروع کردیم به بحث کردن و صحبت کردن، ایشان فرمودند من از این توافق‌نامه خیلی خوشحال هستم،‌ من احساس می‌کردم شاید نگران باشد. گفتم سیّد چرا؟ دلایل تو چیست؟ گفت من دلیلی نمی‌خواهم، من مقلّد مقام معظّم رهبری هستم چون احساس می‌کنم ایشان راضی است منِ سیّد حسن نصر الله هم راضی هستم. این فرزند انقلاب با این دلبستگی، با این تعلّق که می‌گوید روزها به خاطر مصائب و مشکلات شما فکر کردم و شب‌ها به خاطر مشکلات شما نخوابیدم.
از وقتی انقلاب فلسطین اثر جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ایران را درک کرده شما نگاه کنید چطور در مقابل اسرائیل می‌ایستد. خطّ سازش تا حالا نتوانسته کاری انجام دهد، جوانان وابسته به انقلاب اسلامی ایران. همین سوریه را دقّت کنید سوریه از دست رفته بود، اگر فکر انقلاب اسلامی در آن‌جا ترویج پیدا نمی‌کرد سوریه از دست رفته بود و اگر سوریه از دست رفته بود لبنان از دست رفته بود و اگر لبنان از دست رفته بود حزب الله از دست رفته بود. رئیس مجلس لبنان به مجلس شورای اسلامی تشریف آورده بودند آن‌جا با ایشان صحبت می‌کردم گفتم آموزه‌های امام در ارتباط با قدرت نرم را در سوریه عمل کن. گفت چه کنم؟ گفتم امام به مردم شخصیّت داد، هویّت داد. گفتم برو بسیج درست کن، گفتم برو بسیج درست کن بسیج را در کنار ارتش خود قرار بده ببین چه کاری می‌توانند انجام دهند. الآن 100 هزار بسیجی آن‌جا آموزش دادند و مسلّح کردند در کنار ارتش سوریه آن‌ها هم می‌جنگند، کار می‌کنند، جلو می‌برند، تمام دنیا را زمین زده‌اند. 36، 37 کشور در آن‌جا با بیشترین امکانات و پول و تجهیزات تا بمب شیمیایی در اختیار آن‌ها است ولی مردم ایستاده‌اند. 120 هزار نفر تا همین الآن شهید داده است ولی محکم ایستاده‌اند. نگاه کنید ژنو 2، ژنو 3، ده ژنو دیگر هم بعد از این بیاورند ما گفتیم عروس میدان تحوّلات سوریه مردم سوریه هستند. مگر می‌شود تو مردم را نگیری چهار نفر را سازماندهی کنی بخواهی حکومت را برگردانی؟ امروز مردم سوریه، امروز آقای بشار اسد به یک مدل تبدیل شده، به مدلی برای کشورهای عرب، مدلی برای مردمی که دارای مسئولین و پادشاهان زبون و ذلیل هستند. این اثر جمهوری اسلامی ایران است و ده‌ها اثری که فرصت نیست بگوییم.
آیا جمهوری اسلامی، انقلاب اسلامی ایران فقط اثر داخلی و اثر بر کشورهای اسلامی داشته است؟ می‌گویم خیر اثر بر جهان هم داشته است. آثار بسیار جدّی را انقلاب اسلامی توانسته تولید کند که حیف ما قدر آن را نمی‌دانیم، نمی‌فهمیم چه کاری انجام داده‌ایم، فقط امام فهمید، آقا می‌فهمد که چه کاری انجام شده، ما مردم کم می‌فهمیم. به طور قاطع می‌گویم تأثیر انقلاب اسلامی باعث فروپاشی شوروی شد، کم بود؟ مگر امام نگفت ما صدای شکستن استخوان این تفکّر کمونیستی را می‌شنویم؟ انقلاب اسلامی آن‌ها را به پوچی کشید و امام درک کرد وقتی سفرا را فرستاد، علما را خدمت آن‌ها فرستاد درک کرد، صدای شکستن استخوان‌ آن‌ها را زودتر از همه دید. جهان دو قطبی را انقلاب اسلامی از هم پاشید و الآن هم اندیشه‌ی انقلاب اسلامی ایران گلوی آمریکای جنایت‌کار را محکم گرفته است. نگاه نکنید به این عربده‌‌کشی‌هایی که آمریکایی‌ها از سر مستی می‌کنند که گزینه‌ی نظامی روی میز است. این‌ها جرأت دارند... اگر جرأت دارند اوّلین اشتباه را بکنند ما به آن‌ها گفتیم اوّلین اشتباه شما آخرین اشتباه شما خواهد بود. نگاه نکنید آمریکایی‌ها بزرگ هستند اتّفاقاً بزرگی آن‌ها برای ما حسن خیلی زیبایی است این‌ها را برای ما آسیب‌پذیر کرده است. بزرگی آن‌ها دلیل بر عاقل بودن آن‌ها نیست، آن‌ها اگر عاقل بودند نباید در عراق به ما می‌باختند، در عراق به ما باختند. هزاران میلیارد دلار خرج کردند، کشته دادند، دشمن ما به نام صدام را از سر راه ما برداشتند، دست آن‌ها درد نکند! بزرگترین اشتباه تاریخی آمریکایی‌ها که نفهمیدند، الآن هم شاید در عراق نفهمیدند این بود که ارتش بعثی را مضمحل کردند و از هم پاشیدند. دست آن‌ها درد نکند خیلی لطف کردند از آن‌ها ممنون هستیم! میلیاردها خرج کردند حکومت را دست یک عدّه بچّه‌ حزب‌اللّهی و دست مرجعیّت شیعه دادند، خدمتی بهتر از این تا حالا دیده بودید آمریکایی‌ها انجام دهند؟
در افغانستان همین‌طور، در سوریه هم الآن به ما می‌بازند. فرمانده‌ی نیروهای آمریکایی در عراق در ماه‌های آخر که می‌خواستند عراق را ترک کنند یکی از مسئولین عراقی را می‌خواهند می‌گویند شما را به خدا به ایرانی‌ها بگویید به دوستان خود در عراق بگویند این یک ماه که ما مهلت داریم از عراق خارج شویم ما را نکشند. گزینه‌ی نظامی روی میز شما است؟ با فرزندان اندیشه‌ی کربلایی حسین بن علی می‌خواهید شوخی کنید؟ آن مسئول به ایران می‌آید استدعا می‌کند می‌گوید شما طرفدارانی دارید شما را به خدا بگویید آمریکایی‌ها را نزنند، از من خواستند. این‌ها هم می‌گویند باشد این چند روز شما را نمی‌کشیم از عراق خارج شوید. مسئول آمریکایی می‌رود در فرودگاه بغداد می‌نشیند تا این شخص عراقی برگردد پیام بدهد که در این چند روز شما را نمی‌کشند بیرون بروید. گزینه‌ی نظامی روی میز گذاشته‌اید؟ الآن ناوگان‌های شما وقتی می‌خواهند وارد خلیج فارس شوند وقتی می‌خواهند وارد تنگه‌ی هرمز شوند به قدری از این بچّه‌های رزمنده‌ی سپاه و بسیج می‌ترسند که از آب‌های ما فرار می‌کنند داخل‌ آب‌های عمّان می‌روند که صدای بیسیم مرزبانی دریایی عمّان را می‌شنویم که به آن‌ها اخطار می‌دهد وارد آب‌های ما شدید، نیایید. از ترس این‌که نکند یک روز یک قایق تندروی یک بچّه بسیجی سپاهی آن‌ها را هدف قرار دهد. گزینه‌ی نظامی روی میز است؟ آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت. انقلاب اسلامی شما را ذلیل کرد، انقلاب اسلامی ایران اسرائیل را ذلیل کرد. یک عدّه بچّه پابرهنه در جنگ 33 روزه، 22 روزه،‌ در جنگ هشت روزه دمار از روزگار شما درآوردند. گزینه‌ی نظامی روی میز گذاشته‌اید؟ اوّلین اشتباه آخرین اشتباه. تمام منافع شما در سطح منطقه تحت مراقبت و کنترل ما است و اوّلین خطا را بکنید هزاران موشک تمام منافع شما را کن فیکون خواهد کرد. آن موقع تمام شد که 50 هزار مستشار نظامی در ایران داشتید و چپاول می‌کردید، گذشت آن زمان که جوانان ایران را به زوفار می‌بردید به کشتن می‌دادید، گذشت. این اثر انقلاب اسلامی ایران است.
ما آمریکا را تعقیب می‌کنیم، ما باید آمریکا را تعقیب کنیم تا در جغرافیای سیاسی خود برود، برود در جغرافیای طبیعی خود قرار بگیرد. آن‌جا کاری نداریم داخل مملکت خود هر غلطی می‌خواهد انجام دهد. ولی از خاورمیانه باید خارج شود، از کشورهای اسلامی باید خارج شود، باید اجازه دهد مردم در خاورمیانه خود تعیین تکلیف کنند، دخالت نکند. ژنو 2 را دیدید؟ چه چیزی به دست آوردند؟ هیچ. این‌ها همه آثار انقلاب اسلامی ایران است قدر انقلاب خود را کامل بدانید. البتّه من می‌خواستم حتّی تأثیر انقلاب اسلامی بر نظریّه‌هایی که امروز در دنیا مطرح می‌شود مثل جنگ تمدّن‌ها، بقیّه‌ی موارد را بگویم ولی احساس می‌کنم خارج از حوصله باشد. جمع‌بندی کنم وارد بحث دیگری هم بشوم که آن را هم کوتاه خواهم گفت. این‌که انقلاب اسلامی جهان را تحت تأثیر خود قرار داده است، این را باید جزء افتخارات انقلاب اسلامی بدانیم، انقلاب اسلامی امروز ظرفیّت بزرگی برای مستضعفان جهان شده است. امروز انقلاب اسلامی ایران حکومتی درست کرده است که می‌تواند مدلی برای حکومت‌های دنیا باشد. اگر آقای محمّد مرسی آموزه‌های انقلاب اسلامی را یاد می‌گرفت و اجرا می‌کرد این‌طور ذلیل نمی‌شد که در قفس فریاد می‌زد. اگر متکبّر نمی‌شد می‌آمد مثل سیّد حسن نصر الله این مرد بزرگ دست رهبر را می‌بوسید، این‌قدر در آن سفر متکبّر بود حاضر نشد با مقام معظّم رهبری ملاقات کند.
شما فکر می‌کنید دشمن با توجّه به این همه آثار انقلاب اسلامی ایران آیا انقلاب ما را تحمّل می‌کند؟ یعنی همین‌طور نشسته کاری ندارد؟ برای این برنامه‌ریزی نمی‌کند؟ برای این‌که این را مهار کند، برای این‌که با این برخورد کند هیچ کاری انجام نمی‌دهد؟ خیر معتقد هستیم که انجام می‌دهد. چون حیات و ممات او به این جدال و مبارزه بین مستضعف‌ها و مستکبران گره خورده است. تلاش‌های فراوانی را امروز دشمن انجام می‌دهد. باز هم می‌خواهم بگویم این تلاش‌ها در سه سطح است. همچنان که انقلاب اسلامی در سطح داخل، در سطح جهان اسلام و در سطح جهان در واقع آثار و برکاتی داشته امروز ما شاهد تلاش‌های دشمن در سه سطح هستیم، هم در داخل نظام، یعنی در داخل کشور، هم در سطح کشورهای اسلامی، هم در سطح جهان معاصر. نگاه کنید یک قسمتی من خیلی کوتاه می‌گویم. قسمت‌های بیرونی، پوسته‌ی بیرونی جهان اسلام را با سایر اندیشه‌ها درگیر می‌کند، ما این را در کمیسیون امنیّت ملی مراقبت می‌کنیم که ببینیم چیست. نگاه کنید درگیری‌های میانمار،‌ درگیری‌های سریلانکا، درگیری‌هایی که ما در اندونزی و مالزی داریم، بین مسلمانان و غیر مسلمانان عمدتاً‌ از حوزه‌ی کنفسیوس یعنی بودایی‌ها. برای ما یک درگیری در پوسته‌ی بیرونی جهان اسلام یعنی جغرافیای جهان اسلام ایجاد می‌کنند نگران‌کننده است. قضایایی که شما سال گذشته در میانمار دیدید من خود به آن‌جا رفتم از نزدیک دیدم یا اخیراً‌ در سریلانکا اندونزی و مالزی. درگیر کردن فکر، اندیشه‌‌ی جامعه‌ی اسلامی ما با جامعه‌ی بودیسم است که اکثریّت آن منطقه بودند با توجّه به اهمیّتی که جنوب شرق آسیا برای آینده‌ی اقتصادی آمریکا دارد.
سطح دوّم تلاش‌هایی است که آمریکایی، آمریکایی‌ها که می‌گویم عمدتاً‌ انگلیسی‌ها، آمریکایی‌ها توانایی این نوع طرّاحی‌ها را ندارند، انگلیسی‌ها در خود جهان اسلام انجام می‌دهند، درگیری بین شیعه و سنّی، ایجاد لشگرهای سلفی، این‌ها برای چیست؟ خدا شاهد است این‌ها ساعت‌ها تحلیل دارد. این جریان عرب‌های افغان که بعد القاعده می‌شود الآن به عنوان جریانات مختلف سلفی تکفیری در دنیا اقدام می‌کنند این‌ها چه بودند؟ از کجا بیرون آمدند؟ چطور شد آمریکایی‌ها این‌ها را مهار کردند و الآن آن را مدیریّت می‌کنند؟ چه هدفی دارند؟ چرا این جریانات تکفیری تا الآن یک پاره آجر بر علیه اسرائیلی‌ها پرتاب نکرده‌اند؟ چرا یک حرف بر علیه اسرائیلی‌ها نگفته‌اند ولی خون شیعیان را مباح اعلام می‌کنند؟ چرا؟ مردم علوی سوریه چه گناهی کرده‌اند باید این تکفیری‌ها بریزند جگر این‌ها را بیرون بیاورند و بخورند؟! یعنی چه؟ به نظر می‌رسد تلاش‌هایی سازماندهی شده است برای این‌که ظرفیّت‌های جهان اهل سنّت را کنترل کنند در اختیار خود قرار دهند و بعد از این برای حفظ منافع خود استفاده کنند.
به جز قصّه‌ی 11 سپتامبر که جریان مشکوکی بود آیا این جریان تکفیری‌ها، آیا این جریان القاعده اقدامی بر علیه آمریکایی‌ها انجام داده‌اند؟ نکرده‌اند. این‌ها به قول علما آمریکایی الوجود هستند و آمریکایی البقا هستند. در سطح بیرون از جهان اسلام آن‌ها تلاش می‌کنند با این اقدامات موج فزاینده‌ی توسعه‌ی فکر انقلابی اسلامی که از انقلاب اسلامی ما ساطع شده بود را به دنیا یک چهره‌ی خشن، چهره‌ی عبوس و ترش نشان دهند. انسان‌هایی که حاضر می‌شوند آن جنایت‌ها را در سوریه، در پاکستان، در لبنان اخیراً انجام دهند به اسم مسلمان این اقدامات را انجام می‌دهند، دنیا چه قضاوتی می‌‌کند؟ می‌گوید این چه مسلمانی است که جگر مسلمان دیگر را درمی‌آورد می‌خورد؟!
این‌ها یک اقداماتی هم در سطح داخل مملکت ما انجام می‌دهند برای این‌که در سه سطح بتوانند این فکر و اندیشه‌ای که امام با تکیه بر انقلاب اسلامی ایران ایجاد کرده بود را مهار کنند. در جوامع شیعی، در داخل ایران دنبال این هستندکه شیعه‌های سکولار تولید کنند، شیعه‌هایی را حمایت کنند که قوم پایه هستند یعنی تفکّرات قومی آن‌ها بر تفکّرات انقلابی و دینی آن‌ها برتری دارد. شیعه‌هایی را حمایت می‌کنند که این‌ها هیچ تعلّقی به انقلاب اسلامی و آموزه‌های امام نداشته باشند و متأسّفانه جریانات خشنی را حتّی در بین جریانات اسلامی هم ایجاد می‌کنند. باید مراقب باشیم، باید دقّت کنیم، امروز خشونت‌گرایی به عنوان یک تهدید چه در سطح بین الملل چه در سطح منطقه چه در داخل کشور باید بررسی شود، یعنی با نگاه امنیّتی باشد. هر کسی که ترویج خشونت می‌کند، هر کسی که منطق خشونت تولید کند این خطرناک است. منطق خشونت یعنی به تو اجازه دهد خود اجتهاد کنی تصمیم بگیری بگویی امروز می‌روم شیشه‌ی فلان عالم را می‌شکنم! این‌ها جریانات خطرناک و بسیار نگران‌کننده است و من متأسّف هستم از این‌که در بعضی از نقاط کشور ما که مقدّس هستند این اتّفاقات می‌افتد. بعضی از اقداماتی که این جریان تند در بعضی از شهرهای ما انجام دادند در دوره‌ی شاهنشاه آریا مهر هم انجام نشد! کجا در دوره‌ی شاه عمّامه‌ی یک عالم فقیه بزرگوار را مورد حمله قرار دادند که ؟؟ کجا آن‌ها به یک فقیه و به یک مجتهد عالم بی‌بصیرت گفتند؟ شاه یک خطا در ارتباط با پدر امام انجام داد یک نسبتی به او داد مردم او را کن فیکون کردند. ولی ما شاهد می‌شویم که بیرون خانه‌ی مرجع می‌ایستند می‌گویند عالم بی‌بصیرت. این خیلی خطرناک است. این نوع حرکت‌ها حرکت‌های بسیار خطرناکی است، حرکت‌های فراقانونی. بعضی به خود جرأت می‌دهند فراتر از قانون اقدامی کنند، به خود جرأت می‌دهند اجتهاد کنند، تصمیم بگیرند، امروز برویم فلان جا را بزنیم، فردا برویم حرم امام این کار را انجام دهیم،‌ پس فردا برویم سفارت انگلستان آن کار را انجام دهیم، به اسم ولایت،‌ به اسم دفاع از رهبری. این حرکت‌های خطرناکی است که ما باید برای حفظ انقلاب اسلامی ایران این‌ها را دقّت کنیم و مهار کنیم.